Beleidsprogramma's

Programma 2: Duurzaam en leefbaar

Beoogd maatschappelijk effect:
Minder criminaliteit en overlast in Helmond én dat onze inwoners en ondernemers zich veilig(er) voelen. In het bijzonder in onze kwetsbare wijken.

Doelstellingen

  • Het verminderen van het aantal misdrijven (geweldsdelicten, woninginbraken, diefstallen) net als de ervaren overlast van verstorend gedrag.
  • Het verhogen van de barrière tegen (ondermijnende) criminaliteit zodat inwoners en ondernemers beter zijn beschermd tegen inmenging van criminelen.
  • Minder overlast en criminaliteit door jongeren en bieden van perspectief aan risicojongeren op een veilige, gezonde en kansrijke toekomst.
  • Het vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, maatschappelijke partners en bedrijven.
  • Stimuleren en vergroten van de betrokkenheid van inwoners en organisaties bij de aanpak van leefbaarheid en veiligheid.

Wat hebben we al bereikt?

  • Samen met onze partners zetten we onverminderd in op de aanpak van (georganiseerde) drugscriminaliteit. De focus daarbij ligt op de binnenstad waar we voortdurend interventies uitvoeren in samenwerking met onze partners.
  • Versterken (maatschappelijke) weerbaarheid is een belangrijke pijler in de aanpak van ondermijning. De monitoring is versterkt via het Lokaal Informatiepunt Ondermijning en we sloten een alliantie met de kwetsbare branches notariaat en makelaardij. De Wet Bibob is vaker en breder ingezet.
  • We hebben bijeenkomsten georganiseerd waarbij kwetsbare doelgroepen zijn geïnformeerd over de verschillende uitingsvormen van gedigitaliseerde criminaliteit en hoe daar weerbaar tegen te zijn.
  • We zijn bezig met de uitvoering van het programma Preventie met Gezag en zijn hiermee gestart in de wijken Oost, West en de Binnenstad. Interventies zien toe op de veiligheid in en om de school, een vernieuwde aanpak schoolverzuim samen met justitiële partners, met intensieve begeleiding naar school of werk. Tevens zijn een jeugdagent en jeugdboa’s aangesteld.
  • De professionalisering en uitbreiding van de boa’s ligt op stoom, met extra aandacht voor jeugd en zichtbaarheid in de wijken.
  • Het netwerk van buurtpreventie is vorig jaar uitgebreid. We hebben de regie op de ondersteuning van de buurtpreventieteams versterkt door aanstelling van een coördinator, die zich inzet op het organiseren van activiteiten en de lancering van een ondersteunend platform.
  • Tot slot zijn we met de rol van de stadsmarinier aan de slag. We evalueren en kijken hoe we de rol en functie nog verder kunnen uitbouwen en versterken, mede in relatie tot versterking van het wijkgericht werken.

Wat gaan we ervoor doen?

Uitvoering masterplan jeugd, ondermijning, digitale criminaliteit
“De veiligheidsproblematiek die wij in Helmond kennen is hardnekkig en heeft een grootstedelijk karakter” , schreven we in ons ambitieakkoord op basis van een onderzoeksrapport van de Galan Groep (2021). Die constatering was aanleiding voor extra investering op het gebied van leefbaarheid en veiligheid vastgelegd in het Masterplan Integrale Veiligheid 2023-2026. Daarin staan drie accenten: ondermijning, risicojongeren en gedigitaliseerde criminaliteit. Alle activiteiten uit het Masterplan Integrale Veiligheid 2023-2026 worden jaarlijks vertaald in een uitvoeringsplan integrale veiligheid. Voor de jaren 2025 en 2026 wordt een tweejarig uitvoeringsplan opgesteld dat begin 2025 gereed is.

In 2025 continueren we de preventieve en repressieve aanpak van ondermijnende criminaliteit, de inzet is gericht op het verhogen van sociale en maatschappelijke weerbaarheid, het verhogen van een weerbare overheid, de uitvoering van Preventie met Gezag, en op preventieve maatregelen ter voorkoming van gedigitaliseerde criminaliteit.

Terugdringing ondermijning
De aanpak van ondermijning bestaat uit zowel repressie als preventie. We investeren in het versterken van onze (integrale) informatiepositie door de doorontwikkeling van het Veiligheid Informatie Knooppunt. Hierbij worden basisregistraties aan elkaar gekoppeld. In het Lokaal Informatieoverleg Ondermijning delen we signalen op het gebied van ondermijning met onze veiligheidspartners en analyseren alle informatie. Op basis daarvan worden gerichte interventies ingezet.

In 2025 continueren we de inzet vanuit het Peelland Interventie Team (PIT) met gerichte acties om problemen zoals prostitutie en arbeidsuitbuiting repressief aan te pakken.

De preventieve aanpak van ondermijning is vooral gericht op het verhogen van de weerbaarheid.
We vergroten de sociale weerbaarheid door voorzetting van de dealer- en gebruikersaanpak. We verhogen de maatschappelijke weerbaarheid samen met de veiligheidspartners en zetten in op het verhogen van de meldingsbereidheid. Maar ook de weerbaarheid van onze organisatie als lokale overheid heeft prioriteit. In 2025 gaan we door met implementatie van de Brabantse weerbaarheidsnorm, waaronder bewustwording van ambtelijke organisatie op risico's van ondermijning, met continuering en versterking van de inzet Wet Bibob.

Preventie met Gezag

Het landelijke programma "Preventie met Gezag" van het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft als doel jongeren in kwetsbare wijken weerbaarder te maken tegen criminaliteit om te voorkomen dat ze in de criminaliteit belanden of daarin doorgroeien. Met ons Helmondse plan “Daadkrachtige preventie en begrenzen met perspectief” zetten we in op de jongeren in de wijken Helmond-Oost, Helmond-West en Binnenstad.

De lerende aanpak met bewezen effectieve interventies ziet onder meer toe op veiligheid in en om school, een vernieuwde (pilot)aanpak schoolverzuim samen met justitiële partners, intensieve begeleiding (naar school of werk) en een aanpak voor schuldenproblematiek. Hiervoor worden specifiek een jeugdagent en jeugdboa’s ingezet.

Medio 2025 start de aanvraagprocedure voor de verlenging van de SPUK middelen Preventie met Gezag voor de periode van zes jaar i.s.m. het ministerie.

Gedigitaliseerde criminaliteit
We zetten in op preventieve maatregelen gericht op kwetsbare groepen om zich beter te kunnen weren tegen gedigitaliseerde criminaliteit. De ambitie te groeien naar volwassenheidsniveau 4 op het gebied van informatiebeveiliging heeft prioriteit.

Wijkgericht werken versterken
We versterken het wijkgericht werken dicht bij onze inwoners, zoals ook beschreven in paragraaf 4.4.3. Hierdoor hebben we beter zicht op de problematiek en kunnen gericht inspelen op de behoefte van de wijk. Het wijkgericht inzetten van onze boa's is daarbij belangrijk. We willen als gemeente laagdrempelig bereikbaar en zichtbaar zijn in de wijk.

In 2025 blijven we zoveel mogelijk wijkgericht werken en bouwen aan een stevig netwerk met onze partners, in de wijken die het meest onder druk staan. Per wijk kijken we op basis van de actuele situatie en de huidige inzichten waar extra interventies nodig zijn.

Uiterlijk 31 december 2025 heeft elke wijk een eigen wijkboa en is de gebiedsorganisatie in de wijken verstevigd.

Ondersteuning buurtpreventie
Onze inwoners zijn de oren en ogen in de wijk. Daarom zetten we extra in op de ondersteuning van buurtpreventie. Buurtpreventie kent verschillende vormen, passend bij de diversiteit van inwoners en wijken die onze stad rijk is.

In 2025 voeren we stevige regie op buurtpreventie en Whatsappgroepen. We organiseren activiteiten ter ondersteuning van de buurtpreventieteams op het gebied van leefbaarheid en/ of veiligheid. We geven stadsbrede bekendheid aan het ondersteuningsplatform WA-Buurtpreventie, faciliteren nieuwe buurtpreventieteams en organiseren activiteiten ter ondersteuning van de buurtpreventieteams, zoals de Buurtsaam Challenge.

Interne crisisorganisatie
Vanuit het Samenwerkingsconvenant Bevolkingszorg Brabant-Zuidoost zijn we verplicht te voldoen aan de vastgestelde Uniforme Kwaliteitseisen Bevolkingszorg (UKB).

In 2025 versterken en optimaliseren we daarom de interne crisisorganisatie. We zetten in op het invullen van alle benodigde piketfuncties en het gedegen Opleiden, Trainen, Oefenen (OTO) van de gehele interne crisisorganisatie, de directie en het bestuur.

Uiterlijk 31 december 2025 leidt dit ertoe dat:

  • De interne crisisorganisatie voldoet aan de UKB.
  • De gehele crisisorganisatie, directie en bestuur zijn opgeleid, getraind en geoefend.

Masterplan / Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid
Om de ambities uit het Masterplan / Uitvoeringsplan Integrale Veiligheid waar te kunnen maken wordt op de onderstaande onderdelen het beleid verder geïntensiveerd:

  • Interne crisisorganisatie: voldoen aan het vastgestelde Uniforme Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg, het invullen van alle piketfuncties en opleiden, trainen en oefenen van de crisisorganisatie.
  • Stadsmarinier: noodzakelijk materieel budget om direct in te kunnen zetten voor adequate oplossingen bij complexe urgente problemen in de wijk.
  • Buurtpreventie: inzet buurtcoördinator om regie en coördinatie vanuit gemeente te continueren en materieel budget voor organisatie van activiteiten.
  • Cameratoezicht: inzet van boa capaciteit om beelden uit te lezen en investeringsbudget voor uitbreiding camera’s op meerdere hotspots.
  • Ondermijning: versterken van onze informatiepositie en het informatiegestuurd werken via het Veiligheid Informatie Knooppunt, het koppelen van basisregistraties.
  • Gedigitaliseerde criminaliteit: materieel budget voor organiseren preventieve maatregelen gericht op kwetsbare doelgroepen.
  • DVO Peelland: inzet van de Informatiecoördinator DVO Peelland.
  • Hackshield is een preventief project in het kader van de aanpak gedigitaliseerde criminaliteit: materiaal budget voor het voldoen van de licentiekosten Hackshield en het onderhoud van Hackshield.
  • Versterking en uitbreiding van de Boa capaciteit door een gefaseerde groei richting 32 boa’s in 2028.

Beleidsintensivering

(bedragen x € 1.000)

Hoofdproduct

Beleidsintensiveringen

2025

2026

2027

2028

120

Toezicht en handhaving

130

130

195

265

125

Uitvoeringsmasterplan jeugd, ondermijning, digitale criminaliteit

515

355

305

305

Totaal Beleidsintensiveringen Veiligheid

645

485

500

570

Autonome ontwikkelingen

(bedragen x € 1.000)

Hoofdproduct

Autonome ontwikkelingen

2025

2026

2027

2028

140

Interne crisisorganisatie

215

160

160

160

Totaal Autonome ontwikkelingen Veiligheid

215

160

160

160

Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)

(bedragen x € 1.000/ - is negatief)

Specificatie per hoofdproduct

2025 Lasten

2025 Baten

2025 Saldo

110

Integraal veiligheidsbeleid algemeen

1.546

430

-1.116

120

Handhavingsbeleid

2.749

30

-2.719

125

Integraal veiligheidsbeleid en horeca

1.828

-1.828

140

Brandweer

6.539

252

-6.287

Totaal

Veiligheid

12.662

712

-11.950

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 16:03:25 met de export van 11/10/2025 15:32:33