Overzicht incidentele lasten en baten
Incidentele baten en lasten zijn begrotingsposten die een tijdelijk karakter hebben oftewel een einddatum kennen. Dit in tegenstelling tot structurele baten en lasten die, tot nadere besluitvorming, een onbepaalde looptijd kennen. Overigens kan de omvang van structurele begrotingsposten wel fluctueren in de meerjarenraming als gevolg van intensiveringen en/of bezuinigingen. Wellicht ten overvloede wordt hierbij opgemerkt, dat de dekkingsbron hierbij niet relevant is.
In onze gemeente wordt nadrukkelijk gestuurd op een meerjarig structureel evenwicht. In het kader van een solide, financieel beleid hanteren we het uitgangspunt dat structurele uitgaven ook structureel gedekt worden. Het overzicht van incidentele baten en lasten is hier in feite een weerspiegeling van.
Materiële beïnvloeding
Om het overzicht compact en leesbaar te houden, hanteren we, op advies van de commissie BBV, een (grens)bedrag van € 50.000 voor de bedragen die we in het overzicht opnemen. Dit houdt in dat we alle bedragen van € 50.000 en hoger aanmerken als een zogenoemde materiële beïnvloeding. Met dit bedrag sluiten we aan bij het grensbedrag dat we hanteren bij het rapporteren en toelichten van afwijkingen in de periodieke bestuursrapportages en financiële jaarverantwoording.
In onderstaande overzicht zijn de incidentele lasten en baten voor de (meerjaren)begroting 2022-2025 opgenomen. De posten worden onderaan het overzicht afzonderlijk toegelicht:
bedragen x €1.000 | |||||||||
Nr. | Incidentele baten en lasten: | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | ||
1 | Uitrol van Kansrijk in andere wijken | 102 | 102 | 98 | |||||
1 | Onttrekking reserve Sociale stad | 102 | 102 | 98 | |||||
2 | Programmateam Asiel en Migratie | 929 | |||||||
2 | Onttrekking reserve nieuwkomers | 663 | |||||||
2 | Inzet SPUK opvang Oekrainers | 266 | |||||||
3 | Verdere uitwerking Beleidskader Sportaccommodatiebeleid | 250 | |||||||
4 | Onttrekking Egalisatiereserve Sociaal Domein | 6.000 | 4.000 | ||||||
5 | Onttrekking reserve Coronafonds | 655 | 68 | 2.818 | |||||
6 | Onttrekking reserve Sociale stad | 2.600 | |||||||
6 | Dotatie Egalisatiereserve Sociaal Domein | 2.600 | |||||||
7 | Dotatie Egalisatiereserve Sociaal Domein | 4.500 | |||||||
Totaal programma 1 Meedoen, rondkomen en vooruitkomen | 5.781 | 7.686 | 2.702 | 6.770 | 98 | 2.916 | - | - | |
8 | Inrichten vraagafhankelijk vervoer | 350 | |||||||
9 | Onttrekking reserve stimuleren wonen (bestedingsplan reserve stimuleren wonen) | 359 | |||||||
10 | Dotatie reserve Mobiliteitsfonds | 250 | |||||||
11 | Doorontwikkeling Food Tech Brainport | 300 | 250 | ||||||
12 | Toezicht bouwen en wonen | 117 | |||||||
12 | Onttrekking aan de reserve leges voor capaciteit toezicht bouwen en wonen | 117 | |||||||
13 | Data op orde mobiliteit | 100 | |||||||
14 | MRE regionale bekostigingssystematiek schaalsprong | 70 | 220 | 220 | 220 | ||||
14 | Onttrekking Reserve grote opgaven/projecten | 70 | 220 | 220 | 220 | ||||
15 | Energiehuis | 190 | |||||||
16 | Randvoorwaarde mobiliteitstransitie - Julianalaan | 125 | |||||||
17 | Aanjaagteam Netcongestie | 100 | |||||||
18 | Dotatie Reserve Woningbouwfonds | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||||
18 | Onttrekking Algemene reserve | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||||
19 | Onttrekking Algemene reserve grondbedrijf | 75 | 150 | 225 | 300 | ||||
20 | Onttrekking reserve Stedelijke investering | 250 | |||||||
21 | Onttrekking reserve stimuleren wonen | 665 | 750 | ||||||
22 | Onttrekking reserve Hoogspanning Brandevoort | 2.900 | |||||||
Totaal programma 2 Duurzaam en leefbaar | 4.102 | 4.036 | 2.970 | 6.520 | 2.720 | 2.945 | 2.720 | 3.020 | |
23 | Onttrekking reserve High Tech Automotive Campus (Automotive Campus) | 100 | 600 | ||||||
24 | Samenwerking regionaal bedrijventrerreinen | 100 | |||||||
25 | Onttrekking Egalisatiereserve i-deel | 200 | 1.500 | 500 | |||||
25 | Dotatie Egalisatiereserve Sociaal Domein | 1.100 | |||||||
26 | Onttrekking Reserve Museum Helmond | 100 | |||||||
Totaal programma 3 Economisch vitaal en aantrekkelijk | 100 | 300 | 1.100 | 1.600 | - | 1.100 | - | - | |
27 | Medewerkers gastvrijheid Huis voor de Stad | 156 | |||||||
28 | Dotatie aan de egalisatiereserve (reisdocumenten / rijbewijzen) | 116 | 275 | 666 | 163 | ||||
28 | Onttrekking aan de egalisatiereserve (reisdocumenten / rijbewijzen) | 324 | |||||||
29 | Aanvraag Wijkgericht Werken bij begroting | 170 | 170 | ||||||
Totaal programma 4 Bestuur en organisatie | 442 | - | 445 | - | 666 | 324 | 163 | - | |
30 | Dotatie aan de algemene reserve (Huis van de Stad) | 179 | |||||||
31 | Onttrekking Reserve eenmalige investeringsimpuls | 236 | 236 | 236 | 236 | ||||
32 | Onttrekking Reserve Saldo begroting 2020 | 3.250 | |||||||
33 | Dotatie Reserve grote opgaven/projecten | 3.700 | 1.560 | ||||||
Totaal programma AD | 3.879 | 3.486 | 1.560 | 236 | - | 236 | - | 236 | |
Totalen | 14.304 | 15.507 | 8.777 | 15.125 | 3.484 | 7.520 | 2.883 | 3.256 | |
Waarvan incidentele mutaties op reserves | 11.245 | 15.241 | 8.035 | 15.125 | 3.166 | 7.520 | 2.663 | 3.256 | |
Incidentele mutaties op reserves < € 100.000 | 1 | 367 | 1 | 180 | 1 | 133 | 1 | 114 | |
Saldo sluit aan op saldo incidentele reservemutaties in bijlage 6.4 | 4.362 | 7.270 | 4.486 | 706 | |||||
Saldo incidentele baten en lasten | -1.203 | -6.349 | -4.036 | -373 | |||||
- Dotatie en onttrekking aan de reserve i-deel
In de jaren 2022-2024 wordt een aanvullende uitvoeringssubsidie verstrekt aan Senzer. Deze wordt bekostigd door een onttrekking te doen aan de reserve i-deel.
- Impuls schulddienstverlening
We zetten sterker in op het voorkomen van schulden en trekken hiervoor in 2022 nog éénmalig
€ 400.000 uit. Als gemeente willen we meer regie nemen over de bewindvoering om de kwaliteit van de uitvoering te verbeteren en de kosten te beheersen.
- Projectagenda Onderwijs en Arbeidsmarkt
Het programma Sociale Stad is erop gericht om gefaseerd nieuwe, éénmalige, projecten en activiteiten te initiëren, die leiden tot duurzame verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De incidentele kosten worden gedekt uit de reserve sociale stad.
- Projectagenda Werkgelegenheidsimpuls
Deze projectagenda is erop gericht om diverse projecten en initiatieven binnen het programma Onderwijs & Arbeidsmarkt te initiëren. Het doel is om de koppeling en de overgang tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt te versterken. Een voorbeeld van een project is een subsidie waarmee Brainport bepaalde onderwijslijnen op het gebied van Foodtech ten uitvoer kan brengen. De incidentele kosten worden ook hier gedekt uit de reserve sociale stad.
- Project afwikkeling instroom en doorstroombanen (ID-banen)
In de besluitvorming over de afbouw van de ID-banen (gesubsidieerde arbeid) is besloten om de 43 ID-werknemers (arrangement 4: werknemers met zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt. In dienst buiten de gemeentelijke organisatie, voornamelijk in Zorg en Onderwijs) tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd in de ID-regeling te houden. De subsidiëring van de loonkosten van deze medewerkers wordt bekostigd uit de reserve ID-banen. De laatste werknemer bereikt in 2034 de pensioengerechtigde leeftijd.
- Crisis-en herstel Nota: Helmond Stagestad
In de samenwerking ‘Stageregio Helmond-De Peel’ zetten we ons in voor het verbeteren van de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Dit doen we door de samenwerking te versterken en door jong en volwassen talent te verbinden aan onze regio Specifiek willen we dit geld inzetten voor het online platform en voor zogeheten metermakers die zich inzetten voor de verbinding tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Hiervoor is incidenteel € 50.000 beschikbaar in de periode 2021-2023 uit de reservering voor de crisis- en herstelnota (coronacrisis).
- Crisis-en herstel Nota: Jeugdwerkloosheid
In de crisis- en herstelnota is € 350.000 beschikbaar gesteld voor de taskforce jeugdwerkloosheid. Hiervan wordt in 2022 € 110.000 ingezet voor een communicatiecampagne om jongeren te bereiken en bekend te maken met de mogelijkheden. Daarnaast zetten we in op banenmakelaars en stimuleringsvouchers. Banenmakelaars bieden jongeren extra begeleiding naar werk in sectoren waar vraag is naar personeel. Zij nemen geen werk over van andere professionals die betrokken zijn bij de begeleiding van jongeren, maar zijn aanvullend daarop. Vouchers zijn bedoeld als financiële tegemoetkoming voor werkgevers die jongeren in dienst nemen.
- Wijkpreventieplannen en Laaggeletterdheid
Vanuit het programma duurzame- en gezonde stad is in 2022 en 2023 nog éénmalig € 320.000 per jaar beschikbaar gesteld om uitvoering te geven aan de wijkpreventieplannen (€ 170.000) en voor het tegengaan van laaggeletterdheid (€ 150.000).
- Crisis-en herstel Nota: tegengaan tweedeling in de stad
Samen met een Stuurgroep werken we aan een lokale coalitie om de tweedeling tegen te gaan. Vanuit het brede palet aan stakeholders bundelen we op dit thema de krachten en maken we gezamenlijk het actieplan ‘Ruimte om te leven’. In de crisis- herstelnota is in de periode tot en met 2024 € 50.000 per jaar gereserveerd voor de kosten die voortvloeien uit het actieplan.
- Projecten kindvriendelijke stad
In een kindvriendelijke stad kunnen kinderen en jongeren onbekommerd opgroeien, ontwikkelen en leven en er is voldoende aanbod dat aansluit bij hun wensen. Organisaties en ondernemers in de stad worden opgeroepen om deze kindvriendelijke stad samen met de gemeente vorm te geven. Hierbij is het perspectief van de jeugd leidend. Door het inzetten van kinder- en jongerenparticipatie, werken we toe naar een jeugdagenda met thema’s waaraan uitvoering wordt gegeven. In 2022 is hiervoor nog éénmalig € 100.000 beschikbaar.
- Project ‘Actieplan jongeren’
In 2022 is nog éénmalig € 50.000 beschikbaar voor het actieplan jongeren. Dit actieplan faciliteert het om samen met partijen in de stad het aanbod voor jongeren een stuk aantrekkelijker te maken. Onderdeel daarvan is dat het voor jongeren makkelijker wordt om via eigen ideeën / projecten subsidies van de gemeente te ontvangen.
- Onttrekking aan de reserve sociaal domein
De kosten in het Sociaal Domein laten de komende jaren een stijgende lijn zien. Ter dekking van de geprognosticeerde kostenontwikkeling binnen het Sociaal Domein onttrekken we in de jaren 2023 en 2024 respectievelijk € 1,05 miljoen en € 0,75 miljoen aan de Reserve Sociaal Domein.
- Crisis- en herstel Nota: creëren van extra perspectief voor jongeren
In de crisis- en herstelnota is tot en met 2024 een bedrag van € 500.000 per jaar gereserveerd voor het creëren van extra perspectief voor jongeren. Naar aanleiding hiervan hebben we een programmaplan opgesteld. Het betreft een pragmatische, actiegerichte agenda op drie sporen voor een positief jeugdbeleid. Enerzijds is dit programma erop gericht om op korte termijn een aantal impulsen te geven om in de huidige lastige situatie rondom Covid-19 voor jongeren perspectief te bieden. Daarnaast bevat het maatregelen waarmee we op de langere termijn ons preventieve beleid versterken en een integrale aanpak risicojeugd ontwikkelen en borgen. De verschillende onderdelen zijn nadrukkelijk tot stand gekomen in gesprek met jongeren en onze partners in de stad. We zetten in op de volgende drie sporen:
1. het realiseren van korte termijn interventies om de negatieve effecten van de maatregelen rondom Corona tegen te gaan;
2. het optimaliseren en in samenhang brengen van het preventief en voorliggend jeugdaanbod;
3. een integrale aanpak risicojeugd.
- Onttrekking aan de reserve Groene Peelvallei (Berkendonk)
De exploitatie van Berkendonk werd tot en met 2022 incidenteel gefinancierd uit de bestemmingsreserve Groene Peelvallei. Dit was in afwachting van plannen om de exploitatie uit te besteden aan een commerciële uitbater. De plannen hieromtrent zijn gewijzigd waardoor het beheer een verantwoordelijkheid blijft van de gemeente. Hiervoor is vanaf 2023 structureel budget opgenomen.
- Dotatie aan de dekkingsreserve kapitaallasten (De Braak)
Er vindt een toevoeging plaats aan de dekkingsreserve kapitaallasten vanuit de reserve grondbedrijf ter bekostiging van de kapitaallasten van de investering in de Sport- en beleefcampus de Braak. De onttrekking aan de reserve Grondbedrijf voor hetzelfde bedrag is opgenomen in programma 14 (zie hiervoor nummer 44 in bovenstaand overzicht).
- Impuls innovatieve concepten vitalisering bedrijventerreinen
Het betreft hier een project om bestaande bedrijventerreinen toekomstbestendig en vitaler te maken. Dit gebeurt met innovatieve werkconcepten, het creëren van kansen en optimaal ruimtegebruik. Het project loopt tot en met 2022.
- Actieplan bedrijventerreinen
In de beoogde schaalsprong die we richting 2040 willen maken speelt het economisch vestigingsklimaat een belangrijke rol. Daarbij zetten we vol in op de economie van de toekomst. Als gemeente hebben we een faciliterende rol en bieden we ruimte aan ondernemers om duurzamer en innovatiever te werken. Op basis van een actieplan werken we samen met Stichting Bedrijventerreinen Helmond aan de kwaliteit van de bestaande bedrijventerreinen. Hiervoor is in 2022 nog éénmalig € 250.000 beschikbaar.
- Doorontwikkeling Food Tech Brainport
Food Tech Brainport (FTB) ontwikkelen we door naar een hoogwaardig ontwikkelcentrum voor het midden- en kleinbedrijf in de foodsector. De investeringssubsidie wordt ingezet voor de aanschaf van innovatieve technologie (nog niet bestaand dan wel bestaand met nieuwe/andere toepassingsmogelijkheden) om FTB in staat te stellen MKB startup’s en innovators laagdrempelige experimenten te laten doen, welke bijdragen aan het verbeteren van een duurzaam bedrijfsmodel. In 2022 is voor deze ontwikkelingen € 500.000 beschikbaar, waarvan € 150.000 in de exploitatiebegroting en € 350.000 als investeringskrediet.
- Project (invoering) omgevingswet
In 2022 hebben we nog te maken met incidentele kosten voor de Omgevingswet. Deze betreffen een programmamanager en implementatie van software.
- Omgevingswet: inventarisatie cultuurhistorische waarden fase 2
In het kader van de implementatie van de Omgevingswet, zijn we in 2019 gestart met de inventarisatie van een aantal ‘kwetsbare waarden’ in de fysieke leefomgeving, zoals cultuurhistorie, natuur en stedelijk groen. Dit zijn waarden die we belangrijk vinden om te beschermen en die een plek moeten krijgen in het instrumentarium van de Omgevingswet. Voor cultuurhistorie kon in 2019 niet het volledige benodigde budget vrijgemaakt worden voor een gebiedsdekkende inventarisatie. Daarom is gestart met de inventarisatie van de gebieden die het meest urgent waren (waaronder het centrum en ‘t Hout). Voor 2022 worden de resterende middelen aangevraagd, zodat we uiteindelijk een gebiedsdekkend beeld hebben van de cultuurhistorische waarden in Helmond.
- Brainport Smart district: Q-team
In 2020 is een Quality team (Q-team) ingesteld om uitvoering te geven aan de Verordening Quality Team Brainport Smart District. Daarmee wordt de samenhang en kwaliteit in het BSD-plangebied gewaarborgd en initiatieven getoetst op de mate van aansluiting op de doelstellingen van BSD. In 2022 worden de kosten van het Q-team van € 60.000 bekostigd uit de reserve Wonen.
- Dotatie aan de Algemene Reserve (Brainport Smart District)
In 2021 is het budget voor Brainport Smart District (BSD) éénmalig opgehoogd met € 150.000 ten laste van de algemene reserve. In de jaren 2022-2024 wordt het budget voor BSD jaarlijks verlaagd met € 50.000 ten gunste van de algemene reserve.
- Onttrekking aan de reserve startersleningen
De Starterslening is bedoeld om het verschil tussen de koopsom van de woning en het maximale bedrag dat bij de bank kan worden geleend te overbruggen en wordt verstrekt aan starters die in Helmond een woning wil kopen. Met ingang van 1 januari 2019 is de regeling opnieuw van toepassing op zowel de bestaande- als de nieuwbouw woningen. Om de bijbehorende exploitatiekosten te kunnen bekostigen, wordt het reguliere budget aangevuld uit de reserve.
- Bestedingsplan stimuleren wonen
In de jaren 2021 en 2022 wordt per jaar € 825.000 onttrokken aan de reserve stimuleren wonen voor onder andere compensatie voor de extra kosten die worden gemaakt bij nieuw te bouwen of te herontwikkelen sociale huurwoningen in het kader van de regeling Stimuleringsfonds Sociale Woningbouw. Deze extra kosten zijn het gevolg van hogere eisen gesteld door onze gemeente. Daarnaast wordt ook extra ingezet op de slimme wijk (BSD). Deze inzet wordt meer dan nodig geacht om het project, met name in de opstartfase en mede vanuit het onderscheidende karakter ervan, te laten slagen. Tenslotte, wordt nog een bedrag ingezet voor promotionele activiteiten rondom het thema wonen. Dit zal gebeuren in nauwe samenwerking met marktpartijen.
- Onttrekking aan reserve Volkshuisvesting
Voor de dekking van volkshuisvestingsprojecten wordt tot en met 2022 jaarlijks € 220.000 ingezet vanuit de reserve volkshuisvesting.
- Wijkaanpak Helmond Noord- Helmond-Oost
Op basis van een in 2020 vastgesteld wijkontwikkelingsprogramma voor Helmond Oost vindt een integrale aanpak en opwaardering van de wijken Helmond-Noord en Helmond-Oost plaats. Naast vernieuwing van de woningvoorraad en openbare ruimte worden in deze wijkaanpak, welke gedurende een aantal jaren loopt, ook extra inzet gepleegd gericht op verbetering van het maatschappelijke klimaat. Dit gebeurt door projecten welke gericht zijn op arbeidsparticipatie, gezondheidsverbetering, bestrijding van eenzaamheid en financiële problematiek. Na afronding van deze projecten zal een tijdelijke extra impuls niet meer nodig zijn. Voor Helmond-Noord wordt in 2020/21 een plan opgesteld voor de integrale tijdelijke en derhalve eindige aanpak van ook deze wijk.
- Project stimulering ondernemerschap centrum
Wij geven de (nieuwe en bestaande) ondernemers in het centrum een tijdelijk impuls bij het doorontwikkelen van ondernemerschap. Dit doen we projectmatig op het gebied van voorlichting, coaching en relocaties. Het project loopt tot en met 2022.
- Fietsagenda
In het kader van de uitvoering van de Fietsagenda Helmond worden extra fietsmaatregelen gerealiseerd. Dit omvat onder andere de volgende projecten: een comfortabel snelfietsroutenetwerk als stimulans voor het elektrische fietsgebruik, realiseren van een nieuwe snelfietsroute tussen Helmond en Eindhoven en verbeteren regionale fietsnetwerk tussen Helmond en de omliggende gemeenten om mensen te stimuleren om de fiets/e-bike te nemen.
- Innovatieprogramma smart mobility
In het kader van stimulering smart mobility zetten we in 2022 nog éénmalig € 400.000 in ten behoeve van (Europese en regionale) innovatieprojecten Smart Mobility.
- Impuls duurzaamheid
Diverse projecten worden opgepakt in het kader van verduurzaming op meerdere fronten. Zoals pilots voor wijkgerichte aanpak, impuls ter stimulering van concrete duurzaamheidsprojecten bij bedrijven en het stimuleren van gedragsverandering van alle Helmonders door inzet van o.a. klimaatcoaches. Via een jaarlijkse impuls van € 750.000 maken we een goede slag; deze impuls loopt tot en met 2022.
- Project 'digitalisering dossiers ODZOB'
Om de digitale informatie-uitwisseling met de ODZOB te verbeteren wordt tijdelijk een procesmedewerker ingezet voor de digitale registratie en archivering van dossiers. Dit is noodzakelijk voor een krachtige verplichte samenwerking met de ODZOB. De kosten hiervoor worden tot en met 2022 onttrokken aan de reserve ODZOB. Na 2022 worden deze activiteiten ingebed in de reguliere organisatie.
- Pilot energiearmoede
In de commissievergadering van 30 maart 2021 hebben wij de mogelijkheden van de motie “energietransitie als hefboom inzake energiearmoede” met uw raad verkend. We zetten in op gelijke kansen voor de huishoudens met een inkomen tot maximaal 150% van het bijstandsniveau om duurzaamheidsmaatregelen te nemen en daarmee bij te dragen aan het verkleinen van de tweedeling. Dit doen we enerzijds via zachte voorzieningen en coachgesprekken. Parallel daaraan wordt een plan van aanpak uitgewerkt dat zich richt op de uitvoering van fysieke maatregelen, zoals de aanleg van isolatie en zonnepanelen bij de particuliere woningeigenaren. Afhankelijk van de woning en mogelijkheden bekijken we welke voorzieningen het meest interessant zijn. Samen met individuele inwoners en corporaties willen we werk met werk maken en al beoogde ontwikkelingen in wijken koppelen aan deze duurzaamheidsimpuls. We gaan daarbij uit van ongeveer 50 woningen.
- Crisis- en herstelnota: Digitale inclusie
In combinatie met de aanpak van laaggeletterdheid wordt extra ingezet op digitale inclusie . In de crisis- en herstelnota is hiervoor € 110.000 per jaar voor de periode tot en met 2023 beschikbaar gesteld. Deze worden onttrokken aan de reserve .
- Onttrekking aan egalisatiereserve rijbewijzen
Op grond van een prognose van het aantal af te geven reisdocumenten wordt de raming van de opbrengsten en de (rijks)afdrachten aangepast. Daarnaast wordt de onttrekking aan de egalisatiereserve reisdocumenten/rijbewijzen geraamd.
- Verhaal van de stad: Helmond, Makers van de Toekomst
Als stad willen we de komende jaren tevens werken aan promotie van ons eigen DNA. De afgelopen tijd hebben we gewerkt aan de totstandkoming van het Verhaal van de Stad: Helmond, Makers van de Toekomst. Via dit verhaal, passend bij de lef en durf die Helmond uitstraalt maar ook bij de vele toekomstige oplossingen waar we aan werken, willen we de stad sterker op de kaart zetten. Lokaal, regionaal en soms nog breder dan dat. Hiermee maken we Helmond, samen met partners met wie we samenwerken, zichtbaarder. Zowel binnen als buiten de gemeentegrenzen.
- ID-banen gemeente Helmond
N.a.v. de beëindiging van ID-banen (gesubsidieerde arbeid in eigen gemeentelijke organisatie) is besloten om deze door te betalen tot het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hiervoor is een reserve gevormd. Het bedrag in de reserve is passend om dit te kunnen bekostigen. Zowel de kosten als de dekking hiervan is jaarlijks in de begroting opgenomen.
- Projecten digitalisering en dienstverlening (vervanging, privacy)
In 2022 wordt nog geïnvesteerd in ICT-activiteiten t.a.v. vervanging, privacy en beveiliging. Een deel van deze investeringen is niet activeerbaar en dienen als kosten in de exploitatie te worden meegenomen. Hiervoor zijn in 2021 middelen onttrokken aan de algemene reserve t.g.v. de reserve Automatisering. Deze reserve zal ingezet worden ter dekking van de exploitatielasten van in totaal
€ 2.1 miljoen.
- Incidentele kosten Huis voor de Stad
Op 30 juni 2020 heeft onze Raad ingestemd met het basisontwerp Huis voor de Stad en is een investeringskrediet toegekend. De Raad heeft tevens besloten om de eenmalige kosten die zich voordoen te onttrekken aan de reserves. De incidentele lasten en bijbehorende onttrekkingen in 2022 bedragen € 659.000. In 2024 en 2025 is sprake van een incidenteel voordeel op de exploitatielasten van jaarlijks € 179.000. Deze wordt gestort in de algemene reserve.
- Regionaal mobiliteitsteam
Op basis van een ministeriële regeling is aan alle 35 arbeidsmarktregio’s door het Rijk gevraagd om een Regionaal mobiliteitsteam op te zetten. Hiervoor is een kwartiermaker nodig die, samen met de partners binnen de regio, een projectplan (inclusief samenwerkingsafspraken en begroting) opstelt dat wordt voorgelegd aan het ministerie. Bij akkoord op dit projectplan ontvangen we als regio (via het UWV als kassier) middelen van het ministerie voor de uitvoering van het RMT. De kosten voor de kwartiermaker bedragen (incl. werkbudget) € 356.720 voor 1,5 jaar. De kosten in 2022 worden geraamd op € 224.000. De kosten worden bekostigd uit de algemene reserve (betreft reservering uit middelen steunpakket coronacrisis).
- Onttrekking aan de reserve saldo begroting 2020
Bij de begroting van 2020 is € 4,4 miljoen aan incidentele vrije ruimte gereserveerd in de reserve ‘saldo begroting 2020’. Deze ruimte wordt achter de hand gehouden om de komende jaren flexibel in te kunnen spelen op onvoorziene ontwikkelingen. Zoals besloten in de programmabegroting 2020 – 2023, wordt in 2022 een bedrag van € 1.328.000 onttrokken t.b.v. het begrotingssaldo.
- Dotatie aan de dekkingsreserve kapitaallasten (IHP 2024 en 2025)
Er vindt een toevoeging plaats aan de dekkingsreserve kapitaallasten vanuit de reserve saldo begroting 2020 ter bekostiging van de kapitaallasten van diverse investeringen waaronder het Integraal Huisvestingsprogramma 2024 en 2025.
- Dotatie aan de algemene reserve (voordelig saldo BG 2022-2025)
De begroting 2022-2025 heeft in de jaren 2022 en 2023 een voordelig saldo (incidenteel). Deze wordt gestort in de algemene reserve.
- Onttrekking aan de reserve grondbedrijf (De Braak)
De toelichting op dit item is opgenomen in programma 6 (zie volgnummer 15) omdat deze met elkaar samenhangen.
- Duurzaam mobiliteitsconcept gemeente
Voor de ontwikkeling van een mobiliteitsplan met deelauto’s en de stimulering hiervan wordt in de periode tot en met 2022 jaarlijks € 50.000 ingezet.
