Beoogd maatschappelijk effect: Symptomen van de daling van het vertrouwen zijn onder andere lagere opkomstpercentages bij verkiezingen en het afhaken van bepaalde groepen in onze samenleving. Dat kan uiteindelijk (ook) gevolgen hebben voor de democratische legitimiteit van onze instituties. Om het vertrouwen te herstellen, moeten we (opnieuw) gaan werken vanuit publieke waarden en deze waarden vooropstellen in ons handelen. Dit zijn waarden als betrouwbaarheid, voorspelbaarheid, integriteit, luisteren, in verbinding met de samenleving, transparant en respectvol. Onze Helmondse inzet is, dat wij voor alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties een betrouwbare en dienstbare overheid zijn die luistert, meedenkt, zich openstelt, transparant communiceert en dicht bij de leefwereld van de inwoner staat. We willen een overheid zijn, die meer inzet op samenwerking, participatie en innovatie, zonder daarbij onze rol en taak uit het oog te verliezen. We zijn helder, vriendelijk en respectvol en geven grenzen aan waar dat nodig is. |
|---|
Doelstellingen
- De gemeente Helmond is benaderbaar, luistert en doet wat nodig is.
- De gemeente Helmond levert maatwerk waar dat nodig en mogelijk is, zonder willekeur. De vraag van de inwoner staat centraal.
- Inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties ervaren dat de gemeente dicht bij hun leefwereld staat en luistert naar hun behoeften.
- Inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties weten waar de gemeente Helmond als overheid voor staat.
Diverse thema's, die in de paragrafen onder dit programma staan, hebben grote raakvlakken met het thema Andere Overheid. Denk aan de thema's participatie (4.4.2), wijkgericht werken (4.4.3) en dienstverlening (4.4.4).
We werken daarin vanuit dezelfde doelstellingen en publieke waarden. Andere Overheid gaat vooral over de vraag ‘hoe’ we de dingen doen. Het is een transitie die zich richt op verandering van houding, gedrag en processen in onze organisatie.
Wat hebben we al bereikt?
Niet alleen ‘beleid’ bepaalt of we het als gemeentebestuur goed doen, maar zeker ook de manier waaróp we dat beleid uitvoeren en in de praktijk brengen.
Binnen het Sociaal Domein hebben we met de Helmond Aanpak onze ambitie om de vraag van de inwoner centraal te stellen, in praktijk gebracht. Het beleidskader Participatie is vastgesteld. Er zijn diverse projecten uitgevoerd die onderdeel zijn van de wijkontwikkelplannen. We hebben de dienstverlening gemoderniseerd in het Huis voor de Stad en gaan beter om met meldingen in de openbare ruimte.
We hebben de methodiek van ‘huiskamergesprekken’ ontwikkeld. Hiermee gaan we in gesprekken met ervaringsdeskundigen op een bepaald thema de diepte in om meer voeling te krijgen met wat er leeft, welke problemen er spelen en wat we hieraan kunnen doen. Hiermee brengen we signalen van ‘buiten naar binnen’.
In paragrafen bij de thema’s participatie (4.4.2), wijkgericht werken (4.4.3) en dienstverlening (4.4.4) lichten we dit verder toe.
Wat gaan we ervoor doen?
Doorontwikkeling Andere Overheid
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat er twee belangrijke uitgangspunten zijn om Andere Overheid verder vorm te geven: stel de leefwereld centraal en investeer in (de kwaliteit van) de uitvoeringspraktijk. Immers, daar komt de inwoner en de ondernemer de overheid tegen, daar wordt de vertrouwensrelatie werkelijkheid.
De rijksoverheid ontwikkelt hiervoor samen met uitvoeringsinstanties, gemeenten en provincies een aanpak (Werk aan Uitvoering). De gemeente Helmond neemt deel aan de kennis- en ervaringsplatformen die voortvloeien uit deze aanpak. We maken in 2025 de concrete vertaalslag voor het thema Andere Overheid naar de Helmondse praktijk en zullen daar de raad bij betrekken. Voor 2025 worden er nog geen middelen opgenomen in de begroting.
Newsroom in het Huis voor de Stad
De Newsroom is een fysieke plek in het Huis voor de Stad. Met het inrichten van de Newsroom vergroten we het omgevingsbewustzijn en bestuurlijke sensitiviteit van de organisatie. In de Newsroom maken we omgevingsanalyses voor een snelle en accurate reactie op maatschappelijke gebeurtenissen en kunnen we actief inspelen op behoeftes van inwoners, ondernemers en bezoekers. De Newsroom maakt de organisatie communicatiever en draagt zo bij aan vertrouwen in de overheid.
De Newsroom is opgenomen in het programma van eisen voor het Huis voor de Stad, maar kon nog niet gerealiseerd worden voor de opening. We nemen dit onderwerp mee in de voorstellen voor de integrale doorontwikkeling van het Huis voor de Stad, dat eind 2024 gereed zal zijn. Op dat moment wordt gekeken welke middelen nodig zijn voor de gewenste impuls.
