Beleidsprogramma's

Programma 3: Economisch vitaal en aantrekkelijk

Beoogd maatschappelijk effect:
Een inclusieve, flexibele en duurzame arbeidsmarkt is een belangrijke randvoorwaarde voor het realiseren van brede welvaart voor alle inwoners. Dat betekent een arbeidsmarkt met zo min mogelijk mismatches waarin iedereen kan meedoen. Met voldoende en passend talent voor onze economische ambities en maatschappelijke transities, ten behoeve van een inclusieve, leefbare en gezonde stad.

Doelstellingen

  • Iedere inwoner heeft een duurzame, passende plek op de arbeidsmarkt waarbij de jeugdwerkloosheid jaarlijks afneemt en lager is dan het Nederlands gemiddelde, het onbenut arbeidspotentieel daalt en het aantal bedrijven dat mensen met een beperking in dienst heeft groeit.
  • Het onderwijsaanbod en arbeidsmarktvraag sluiten (beter) op elkaar aan; praktijkgericht en gericht op ontwikkeling en ontplooiing van skills. Samenwerkingsvormen met en tussen het onderwijs (voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs), werkgevers en samenleving (o.a. hybride leeromgevingen, campussen, broedplaatsen) zijn ontwikkeld en/of uitgebreid.
  • Iedereen die woont en/of werkt in de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel ontwikkelt zich gedurende de loopbaan continu door.
  • Op regionaal niveau hebben we voldoende en passend talent met de juiste skills om de maatschappelijke opgaven, transities en economische ontwikkeling waar te kunnen maken.
  • Alle bedrijven hebben inzicht in hun (strategische) HR-vraagstukken en zijn actief bezig met het behouden en ontwikkelen van talent.
  • Alle werkenden, werkzoekenden en werkgevers hebben toegang tot een laagdrempelige en ontschotte dienstverlening waarin de klant centraal staat.

Wat hebben we al bereikt

  • Het aantrekken en behouden van talent is van groot belang om onze regio economisch vitaal te houden. Dat stimuleren we – samen met onze partners – onder andere vanuit het Werkcentrum Helmond-De Peel. Hier bieden we één integrale toegang aan inwoners, werkgevers en werkenden. Verschillende bestaande initiatieven werken onder de vlag van het Werkcentrum samen. De basis daarvoor is gelegd met het regionale arbeidsmarktplan.

Wat gaan we ervoor doen?

Uitvoeringsprogramma regionaal arbeidsmarktplan
Op basis van het Regionaal Arbeidsmarktplan Helmond-De Peel (2023-2027) stellen we een jaarlijks uitvoeringsprogramma op. De voortgang monitoren we via het arbeidsmarktdashboard van de arbeidsmarktregio.

In het uitvoeringsprogramma 2025 komen diverse projecten en activiteiten die bijdragen aan de doelstellingen van het arbeidsmarktplan terug. Een concreet voorbeeld is Brabant Leert waarmee alle Brabanders - waaronder dus ook inwoners van de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel - gestimuleerd worden om zich een leven lang te ontwikkelen. Een ander voorbeeld is het techniekeducatie- en promotieprogramma waarmee we alle leerlingen binnen het Primair en Voortgezet Onderwijs van onze arbeidsmarktregio laten kennismaken met techniek. Passend bij de ambitie van de arbeidsmarktregio om (voor de nabije toekomst) voldoende passend technisch talent aan te trekken.

Andere voorbeelden die zijn benoemd in het regionaal uitvoeringsprogramma zijn omscholingstrajecten, projecten/ initiatieven gericht op een meer inclusieve arbeidsmarkt en de implementatie van landelijke ontwikkelpaden voor kraptesectoren.

Hervorming arbeidsmarktinfrastructuur
Om de regionale dienstverlening aan werkgevers en inwoners op het gebied van werk te verbeteren, wordt landelijk ingezet op een hervorming van de regionale arbeidsmarktinfrastructuur. Onderdeel hiervan is het opzetten van een Werkcentrum per arbeidsmarktregio als gezamenlijke toegang voor werkenden, werkzoekenden en werkgevers met een arbeidsgerelateerde ondersteuningsvraag. Wetgeving is voorzien met ingang van 1 januari 2026. In de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel lopen we op deze ontwikkeling vooruit en zijn we medio 2024 al gestart vanuit een eerste operationele basis.

In 2025 ontwikkelen we de dienstverlening en samenwerking binnen het Werkcentrum verder door en implementeren we de landelijke kaders. Speciale aandacht hebben we daarbij voor de integratie van de werkgeversdienstverlening (o.a. WSP) in het Werkcentrum, de aansluiting op Work in NL en de in 2025 op te stellen sluitende aanpak jeugdwerkloosheid.

Een ander onderdeel van de landelijke hervorming arbeidsmarktinfrastructuur is het uniformeren van de regionale governance van de arbeidsmarktregio’s. Hiervoor vormen we de huidige regionale samenwerkingsstructuur om tot een ‘Regionaal Beraad’, conform de landelijke kaders. Hierbij hebben we specifiek aandacht voor de rol van de centrumgemeente en leggen we afspraken met onze partners vast.

Tot slot wordt landelijk ingezet op een meerjarenbeleidsagenda per arbeidsmarktregio. In 2025 bekijken we in onze regio hoe het huidige regionale arbeidsmarktplan hieraan voldoet of dat bijstelling nodig is.

Sluitende aanpak jeugdwerkloosheid
In 2025 komen we samen met onze regionale partners tot een sluitende aanpak jeugdwerkloosheid en stellen deze vast. Deze aanpak richt zich op het verminderen van regionale jeugdwerkloosheid en het bevorderen van gelijke kansen. De aanpak richt zich daarmee vooral op kwetsbare jongeren die moeite hebben om zelfstandig de weg naar vervolgonderwijs of werk te vinden. Een belangrijk kader hiervoor is de wet van school naar duurzaam werk die naar verwachting in januari 2026 van kracht wordt. Scholen, doorstroompunten en gemeenten krijgen met deze wet meer mogelijkheden om jongeren tot 27 jaar te ondersteunen bij de overgang van school naar werk en bij het behoud van werk bij (dreigende) werkloosheid. Ook sluiten we met onze aanpak aan op de wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt (beoogde ingangsdatum medio 2025).

Human Capital Agenda klimaatbanen
Het tekort aan passend talent is een grote uitdaging bij het realiseren van ambities rondom klimaatadaptatie, het circulair maken van de economie en de energietransitie . Er is een gezamenlijke, langdurige, brede en sector overstijgende (arbeidsmarkt)strategie nodig om deze opgaves te kunnen realiseren. Hiervoor wordt in 2024 een Human Capital Agenda (HCA) opgesteld. Onderdeel van deze agenda is een overzicht van projecten die de regio (extra) wil ondersteunen. Hierbij dient in 2024 nog een keuze gemaakt te worden waarop precies wordt ingezet.

In 2025 geeft de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel uitvoering aan regionale projecten opgenomen in of voortkomend uit deze HCA.

Work in NL Helmond-De Peel
Met het informatiepunt Work in NL zet de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel stevig in op een sterkere (arbeidsmarkt)positie van arbeidsmigranten met onder andere voorlichting en advies aan arbeidsmigranten en hun werkgevers. Dit informatiepunt is in 2024 van start gegaan, als onderdeel van een pilot met de provincie Noord-Brabant. In 2024 hebben we hiermee vooral Poolse arbeidsmarktmigranten ondersteund.

In 2025 ontwikkelen we diensten door met speciale aandacht voor een adequaat werkgeversaanbod en het vergroten van het bereik van het informatiepunt onder de doelgroep (ook bij niet-Poolse arbeidsmigranten). Daarnaast borgen we het informatiepunt duurzaam in de regio, onder meer door aan te sluiten op de dienstverlening van het Werkcentrum.

Pijler talent Brainportregio
Samen met de triple helix partners in de Brainportregio geven we vanuit de Strategische Agenda Rijk-Brainport en de uitwerking van de afspraken in het project Beethoven (onderdeel talent) uitvoering aan de arbeidsmarktopgave van de Brainportregio rondom Tech en IT. Vanuit Project Beethoven (maart 2024) investeren Rijk, provincie en de MRE regio tot 2030 2,51 miljard euro in publieke voorzieningen in Brainport Eindhoven en omgeving waarvan € 450 miljoen tot en met 2030 en daarna structureel € 80 miljoen per jaar voor een landelijk talentplan. In de plannen staan vijf maatregelen centraal, die elk bijdragen aan de talentopgave van de regio; het vergroten van de participatiegraad, verhogen van de instroom in techniekopleidingen, het behouden van talent voor de technieksector, vergroten van de productiviteitsgroei en het aantrekken en behouden van internationaal talent. Het onderwijs heeft daarbij een regierol rondom de techniekopleidingen en de focus van de arbeidsmarktregio’s is vooral gericht op het beter en meer inzetten van on- en onderbenut arbeidspotentieel. Leven lang ontwikkelen komt in elk van de maatregelen als belangrijk uitgangspunt terug. In 2024 zijn de regionale plannen in gezamenlijk met alle partners opgesteld en zijn afspraken met het Rijk gemaakt over de financiële bijdrage. Vanaf 2025 en verder geven we samen met alle partners concreet uitvoering aan de plannen.

Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)

(bedragen x € 1.000/ - is negatief)

Specificatie per hoofdproduct

2025

2025

2025

Lasten

Baten

Saldo

615

Onderwijs & Arbeidsmarkt

1.210

980

-230

Totaal

Onderwijs & Arbeidsmarkt

1.210

980

-230

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 16:03:25 met de export van 11/10/2025 15:32:33