Beleidsprogramma's

Programma 3: Economisch vitaal en aantrekkelijk

Beoogd maatschappelijk effect: Relatie leggen met Ambitieakkoord en Ambitie 2040.
(Nieuwe) werklocaties dragen aantoonbaar bij aan de werkgelegenheid in de stad en aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Het gewenst stedelijk werkmilieu verhoogt de verblijfswaarde, het aantal arbeidsplaatsen in en de dynamiek van het centrum.

Doelstellingen

  • Nieuwe economische activiteiten passen binnen een duurzaam kader en dragen bij aan circulariteit.
  • Revitalisering van bestaande bedrijventerreinen en efficiënter gebruik van de bestaande ruimte op bedrijventerreinen, bijvoorbeeld door verdichting.
  • De ontwikkeling van nieuwe werklocaties, inclusief broedplaatsen en de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein.

Wat hebben we al bereikt

  • Helmond heeft van origine veel banen in de maakindustrie en in het Midden- en Kleinbedrijf. Beschikbaarheid van werklocaties is een punt van zorg en aandacht. De voorbereiding van de ontwikkeling van Varenschut Noord loopt volop en er is een keuze gemaakt voor de plek van het nieuwe regionale bedrijventerrein, dat deels op ons grondgebied komt te liggen. Zeker zo belangrijk zijn de bestaande terreinen; in prima samenwerking met de betrokken ondernemers bekijken we hoe we de terreinen bij de tijd houden en meer duurzaam maken. Met de Stichting Bedrijventerreinen Helmond sloten we een nieuw samenwerkingsconvenant.
  • Op allerlei manieren proberen we mee te helpen bij het vinden van oplossingen voor de netcongestie. Zoals het verkorten van doorlooptijden van ruimtelijke procedures bij verzwaring van het lokale elektriciteitsnet. En door stimulering van een efficiënter gebruik van het bestaande net. Zoals via energiehubs waarbinnen bedrijven samenwerken om in hun energiebehoefte te voorzien.

Wat gaan we ervoor doen?

Samenwerking regionaal bedrijventerrein
De gemeente heeft de ambitie om in gezamenlijkheid met de Peelgemeenten het Regionaal Bedrijventerrein Brainport Oost te ontwikkelen. Hiervoor is afgesproken dat iedere Peelgemeente een bedrag inlegt voor de financiering van de voorbereiding en de eerste stappen in dit traject. Het aandeel per gemeente is in totaal € 320.000, verdeeld over 4 jaar. In 2025 bedraagt ons aandeel nog éénmalig € 100.000.

Het in 2024 gesloten convenant loopt af in 2025 en zal worden opgevolgd door een Gemeenschappelijke Regeling (GR) waar meerdere overheden tot toetreden. Deze GR zal de ontwikkeling van het Regionaal Bedrijventerrein Brainport-Oost gaan doen. Op ruimtelijk vlak werken we in 2025 toe naar de benodigde wijziging van het omgevingsplan van de grondgebied-gemeenten Helmond en Someren en naar een grondexploitatie. In 2025 vinden hiervoor onderzoeken plaats onder andere op het gebied van flora en fauna, archeologie, stikstof en verkeer en vervoer.

Schaalsprong
Voor de schaalsprong wordt ingezet op stedelijke bedrijvigheid, en hebben we ook aandacht voor bedrijven die als gevolg van woningbouw zullen moeten verhuizen.
Als onderdeel van het Ontwikkelperspectief Schaalsprong is ook de paragraaf Werken ingevuld, er ligt een grofmazige analyse over welke economische functies in het Schaalspronggebied kunnen landen. In 2025 worden die verder binnen de verschillende projecten geconcretiseerd. Met bedrijven die als gevolg van de Schaalsprong zullen moeten verhuizen worden gesprekken gevoerd.
Ontwikkeling Varenschut-Noord
De ontwikkeling van Varenschut-Noord is in oktober 2024 een volgende fase ingegaan, voor de definitiefase is een voorbereidingskrediet aan de gemeenteraad gevraagd. Met dit voorbereidingskrediet wordt in 2025 gewerkt aan het opstellen van een definitief Programma van Eisen, een stedenbouwkundige inrichtingstekening en het omgevingsplan inclusief participatietraject. Voorzien wordt deze fase in 2026 af te sluiten en dan een GREX te openen. De activiteiten lopen dus door in 2026.

Visie 'bedrijventerreinen Helmond'
In 2025 wordt de visie bedrijventerreinen Helmond afgerond en wordt gestart met de uitvoering van de meest urgente en haalbare projecten zoals in de visie aangegeven. Dit in samenwerking met Stichting Bedrijventerreinen Helmond (SBH).
Daarnaast blijven we ons continu samen met SBH inzetten op behoud en versterking van de kwaliteit van de Helmondse bedrijventerreinen door uitvoering van het samenwerkingsconvenant en de jaarlijkse jaarplannen van SBH gericht op schoon-heel-en-veilig, energiebewust en duurzaam ondernemen, huisvesting en werkgelegenheid.

Kansen en oplossingen netcongestie
Netcongestie zet een rem op de doorontwikkeling en verduurzaming van onze werklocaties. SBH heeft in 2024 geïnventariseerd welke bedrijven last hebben van netcongestie. Dat aantal is nog relatief beperkt. Sommige bedrijven kunnen hun stroomprobleem individueel oplossen, bijvoorbeeld met een batterij. Een andere oplossing is dat bedrijven gaan samenwerken op energiegebied. Op de Automotive Campus gebeurt dat al. Daar is een smart-grid in werking. De gemeente en SBH zijn in 2024 een project gestart om te verkennen of er ook op andere werklocaties belangstelling is voor energiesamenwerking. Er was voldoende belangstelling om de concrete mogelijkheden te gaan onderzoeken. Dat onderzoek leidt hopelijk in 2025 tot uitvoering. In sommige gevallen zullen bedrijven echter moeten wachten tot netbeheerder Enexis de mogelijkheid biedt om een zogenaamd ‘groepscontract’ af te sluiten. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer bedrijven geconfronteerd worden met netcongestie. Daarom willen we in 2025 en 2026 ook vervolgtrajecten met nieuwe groepen bedrijven faciliteren.

Versterken Centrum
We versterken ons centrum, de winkelcentra en het klein MKB. Dit onder andere door gericht accountmanagement en de uitvoering van het nieuwe detailhandelsbeleid.
In 2025 voeren we acties uit onder andere uit de uitvoeringsplannen detailhandelsbeleid en horecavisie. Deze zijn gericht op doorlopende doelen van enerzijds leegstand terugdringen en anderzijds het verbeteren van zowel het ondernemers- als het vestigingsklimaat. Door de vele fysieke ontwikkelingen in het centrum zal het centrumgebied ook opgewaardeerd worden.

We streven naar het verminderen van het leegstandspercentage. Dit kan door een tijdelijke (via VOLOP Helmond) of een structurele invulling. Met de op te leveren rapportage Leefstijlenanalyse horeca Helmond willen we meer inzicht krijgen hoe de horeca beter te ondersteunen. Mede ter uitvoering van de motie ‘Tegengaan leegstaande winkelpanden in Helmond’ bespreken we met vastgoedeigenaren en andere stakeholders wat een goede aanpak kan zijn. Dit tegen de achtergrond van de geringe invloed van de gemeente op huur en verhuur van panden.
Mede ter uitvoering van de motie ‘Stimulering kleinschalig ondernemerschap in het centrum’ bereiden we een subsidieregeling voor die geldt voor 2025, 2026 en 2027. Het doel is daarbij om kleinschalige en onderscheidende concepten te binden aan het kernwinkelgebied.

Autonome ontwikkelingen

(bedragen x € 1.000)

Hoofdproduct

Autonome ontwikkelingen

2025

2026

2027

2028

340

Samenwerking regionaal bedrijventerreinen

100

0

0

0

Totaal Autonome ontwikkelingen Bedrijventerreinen / circulaire economie

100

Specificatie per hoofdproduct
In onderstaande tabel is voor dit thema een specificatie van de hoofdproducten opgenomen. (inclusief mutaties op de reserves)

(bedragen x € 1.000/ - is negatief)

Specificatie per hoofdproduct

2025

2025

2025

Lasten

Baten

Saldo

340

Economische en industriële zaken

816

25

-791

360

Markten

158

274

116

Totaal

Bedrijventerrein / Circulaire economie

974

299

-675

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 16:03:25 met de export van 11/10/2025 15:32:33