Verplichte paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende zaakbelastingen
Voor 2025 is uitgegaan van een totaalopbrengst, gebaseerd op de OZB opbrengsten over 2024 plus de gevolgen van areaaluitbreidingen en een tariefstijging die in totaal op 11% uitkomt. Daarbij is rekening gehouden met het feit, dat de tariefstijging voorgaand jaar, toen het berekende percentage voor inflatiecorrectie uitkwam op 12%, toen is gematigd naar een stijging van 7%.
Uitgangspunt van de tariefbepaling is, dat de totale woonlasten voor de gemiddelde woning (zie Ontwikkeling woonlasten) met niet meer dan het inflatiecorrectiepercentage, vastgesteld op 2,8% stijgen.
De waardeontwikkeling van de onroerende zaken als gevolg van de jaarlijkse herwaardering wordt gecompenseerd in de tarieven voor het jaar 2025 volgens de afgesproken systematiek.
Voor de woningen is er sprake van een stijging van de gemiddelde waarde met 8%. Dat wordt gecorrigeerd in het tarief, waardoor het effect van de waardestijging wordt beperkt.

 In de tariefberekening wordt de eerder genoemde toename van de opbrengsten met 11% toegepast, waardoor de OZB-aanslag voor een woning met een gemiddelde waardeontwikkeling daarmee stijgt.
Bij de niet-woningen is sprake van een stijging van de WOZ-waarden met gemiddeld 4% en geldt dezelfde systematiek als bij de woningen.

Afvalstoffenheffing
De kosten van de afvalinzameling zijn het afgelopen jaar gestabiliseerd. In hoofdstuk 4.2.6 (Beheer en onderhoud) staat een nadere toelichting van de externe ontwikkelingen die een effect hebben op de ontwikkeling van de kosten.

Voor de afvalstoffenheffing geldt, naast het beginsel van 100% kostendekking, het principe “de vervuiler betaalt”. Doordat gebleken is dat het scheidingsgedrag in de gemeente Helmond flink achter bleef bij de landelijke cijfers, is vanaf 2021 gekozen voor een andere heffingssystematiek. Deze systematiek gaat uit van een basisafvalstoffenheffing, die bestaat uit een vast bedrag (vastrecht).
Boven op het vastrecht dient per werkelijke lediging betaald te worden, waarbij een verschillend tarief voor een 140 liter container, een 240 liter container en de aanbieding van een zak bij een verzamelcontainer wordt gehanteerd.

Dit systeem geldt uitsluitend voor het restafval, waarmee we het beter scheiden van afval stimuleren. Het geraamde gemiddeld aantal ledigingen wordt op grond van de ervaringscijfers gehandhaafd op 7 ledigingen voor de 140 liter containers, 10 ledigingen voor de 240 liter containers en 20 stortingen per huishouden bij aanbieders met verzamelcontainers.

Ten opzichte van het belastingjaar 2024 zal het verwachte meest voorkomende tarief dalen met 1,3% naar € 269,38 op jaarbasis per perceel met een 140 liter container. Het rekenvoorbeeld betreft het vastrecht en het gemiddeld 7 x aanbieden van de container. De werkwijze, waarbij ook bij verzamelcontainers per aangeboden zak via een pasjessysteem moet worden betaald, hanteren we in 2025 voor het tweede jaar. Ervaringscijfers zijn er alleen nog maar voor het eerste halfjaar, maar lijken rond de 20 stortingen gemiddeld uit te komen.

(bedragen x € 1.000)

Kostendekkendheid Afvalstoffenheffing

(in €)

(in%)

Kosten taakveld afval

9.594

Overige inkomsten taakveld excl. heffingen

-1.676

Netto kosten taakveld

7.918

64,6%

Toe te rekenen kosten

Kwijtschelding

768

6,3%

Handhaving

112

0,9%

Heffing en invordering belastingen

427

3,5%

Toe te rekenen BTW

1.316

10,7%

Overhead

469

4,0%

Blink Reiniging

1.220

10,0%

Totale kosten

12.252

100%

Opbrengst heffingen

12.230

99,8%

Rioolheffing
De rioolheffing is een bestemmingsheffing. Dit betekent dat de kosten die noodzakelijk zijn voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen voor het beheer van hemelwater en grondwater betaald worden van de rioolheffing. In het Gemeentelijk rioleringsplan (GRP) is het meerjarig tarievenbeleid vastgelegd. Het huidige GRP geldt voor de periode 2024-2027, waarin ook de kostenonderbouwing is opgenomen.

Vanuit de opzet van de kostentoerekening is ervoor gekozen om in het meerjarig investeringsplan de maatregelen in het kader van de klimaatadaptatie te temporiseren; zonder aan de essentie daarvan te tornen. Het tarief kan daardoor dalen met 9,1% naar € 170,52. Hiermee blijft Helmond nagenoeg op het maximaal toegestane niveau van kostendekking. Helmond kent twee categorieën voor de tarieven, namelijk een basistarief dat behoort bij een waterverbruik van minder dan 1.200 m³ en een aantal (degressieve) tarieven gebaseerd op een waterverbruik van meer dan 1.200 m³.

(bedragen x € 1.000)

Kostendekkendheid Rioolheffing

(in €)

(in%)

Kosten taakveld Riolering

5.113

61,6%

Dotatie aan voorziening riolering

-1.535

-18,5%

Netto kosten product

3.578

43,1%

Toe te rekenen kosten

Kwijtschelding

535

6,0%

Toe te rekenen BTW

1.821

22,0%

Overhead

677

8,2%

Waterlopen

180

2,2%

Totale kosten *

8.326

100,0%

Opbrengst heffingen

8.295

99,6%

* Totale kosten zijn inclusief de dotatie aan de spaarvoorziening voor toekomstige investeringen

Hondenbelasting
Voor het houden van een hond binnen de gemeente heffen we hondenbelasting. Deze algemene belasting wordt ingezet voor de bestrijding van de gevolgen van hondenoverlast. Alleen de perceptiekosten van de heffing van hondenbelasting worden hierop in mindering gebracht. In de gemeente worden per 1 januari 2024 ongeveer 8.900 honden gehouden. Controle op het hondenbezit wordt uitgevoerd door een externe dienstverlener. De tarieven stijgen met 2,8% t.o.v. 2024.

Parkeerbelasting inclusief naheffingen
De parkeertarieven worden voor 2025 door de systematiek van tweejaarlijkse indexering verhoogd met de percentages voor inflatiecorrectie van 2024 en 2025. Het standaard uurtarief wordt daardoor verhoogd naar € 2,55.

Tarief naheffing
Als op aangewezen plaatsen voor betaald parkeren de parkeerbelasting niet wordt betaald, kan hiervoor een naheffingsaanslag worden opgelegd. De controles worden uitgevoerd met behulp van een scanauto, wat een beter betaalgedrag moet stimuleren door beter toezicht.

De opbrengsten uit naheffingen mogen de kosten van parkeercontroles niet overschrijden. Daarom is hieronder een tabel opgenomen waarin we de mate van kostendekkendheid weergeven.

(bedragen x € 1.000)

Kostendekkendheid naheffingen parkeren

(in €)

(in%)

Vaste informatieverwerkingskosten

222

36%

Variabele informatieverwerkingskosten

27

4%

Personeelskosten

293

47%

Overhead

84

13%

Totale kosten

626

100%

Opbrengst Naheffingen

626

100%

Het tarief voor de naheffingsaanslag wordt voor 2025 met € 2,95 verhoogd naar € 68,75.
Overigens is er een wettelijk maximumtarief voor de kosten van een naheffingsaanslag door de minister van BZK vastgesteld. Voor het jaar 2025 is dat maximum € 78,80. Hiermee blijft het tarief ruim onder dit bedrag.

Precariobelasting
Deze belasting wordt geheven voor het hebben of plaatsen van voorwerpen op of boven gemeentegrond. Deze belasting geldt als algemeen dekkingsmiddel. Gebleken is dat de precariobelasting tot wisselende opbrengsten kan leiden; de mate van gebruik van de openbare ruimte is moeilijk te voorspellen.

Het merendeel van de inkomsten uit precariobelasting is afkomstig van het gebruik van gemeentegrond voor terrassen, uitstallingen, bouwplaatsen en standplaatsen. Daarnaast wordt op grond van overeenkomsten ook betaald voor het gebruik van gemeentegrond door brandstofpompen, die gebruik maken van de openbare ruimte.

Via regelmatige controles wordt het gebruik van gemeentegrond gevolgd, waarna bij constatering van belastbare feiten een aanslag precariobelasting volgt.

In de afgelopen jaren is de precariobelasting voor een groot deel niet opgelegd, om zwaar door de diverse crisissen getroffen sectoren, met name de horeca en detailhandel te ontzien. Dit betrof vooral de precariobelasting voor terrassen en uitstallingen.

Net als in 2024 wordt ook in 2025 de volledige heffing weer opgelegd, dus ook de hiervoor genoemde categorieën.

Toeristenbelasting
Vanaf 2017 kent de gemeente Helmond toeristenbelasting. Het betreft een belasting voor accommodaties die tegen betaling verblijfsmogelijkheden aanbieden aan (zakelijke) toeristen.
Vanaf de invoering van deze heffing is het tarief nooit verhoogd. Dit jaar wordt ervoor gekozen dat wel te doen, waarbij het tarief iets onder het landelijk gemiddelde blijft van € 3,73. Wij baseren ons hierbij op de berekening door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) in de Atlas lokale lasten 2024.

Het standaardtarief is vastgesteld op € 3,00 per persoon per nacht voor deze accommodaties. Voor campings geldt het standaardtarief van € 2,00 per persoon per nacht. Er gelden vrijstellingen voor onder andere arbeidsmigranten, verblijf in zorginstellingen en de scouting.
De opbrengsten worden onder andere gebruikt voor de verdere versterking van de toeristische en recreatieve aantrekkingskracht van Helmond.
Het aantal overnachtingen in Helmond is ook afgelopen jaar weer gestegen, waardoor de raming naar verwachting zonder problemen gerealiseerd kan worden.

Marktgelden
Bij de tarieven voor marktgelden is ook voor 2025 gekozen voor de algemene indexering van 2,8%. De promotiegelden worden uitsluitend voor de zaterdagmarkt opgelegd. Ook dit tarief is geïndexeerd met bovenstaand percentage. Dit bedrag wordt door de gemeente geïncasseerd voor de marktreclamecommissie.

Verder wordt er gewerkt met geprivatiseerde markten, waarbij wel marktgelden in rekening worden gebracht. Die worden vervolgens uitgekeerd aan de organisatoren van de betreffende markten, die ook de lasten ervan dragen. Het gaat daarbij uitsluitend om de kleinere markten.

Ondernemersfonds: reclamebelasting en opslag OZB niet-woningen
De tarieven voor reclamebelasting worden jaarlijks aangepast bij het opstellen van de begroting voor het volgende jaar. We kijken daarbij naar de kosten die verbonden zijn aan het activiteitenprogramma van het centrummanagement en de winkelboulevard aan de Engelseweg, verhoogd met de perceptiekosten van de gemeente, die samenhangen met deze heffing.

De tarieven voor de reclamebelasting worden voor 2025 verhoogd met de indexering van 2,8%. De activiteiten van de winkelboulevard aan de Engelseweg zijn opgenomen in het programma van de Stichting Bedrijventerreinen. Deze stichting zorgt ook voor een aparte administratie van kosten en opbrengsten.

Sinds 2013 is een gemeentebreed Ondernemersfonds opgericht, waaruit allerlei activiteiten ter bevordering van het ondernemersklimaat in de stad kunnen worden gefinancierd. Dit is een initiatief van de gezamenlijke ondernemersverenigingen, namelijk: de Stichting Centrummanagement en de Stichting Bedrijventerreinen en Wijkmanagement Helmond (de federatie van buurt- en wijkwinkelcentra), die het gemeentebestuur hier nadrukkelijk om gevraagd hebben. Het gaat hier om een opslag op de al bestaande onroerendezaakbelasting, die alle niet-woningen over de gehele stad aangaat. De extra OZB-inkomsten (ongeveer 8% van de totale OZB-inkomsten van niet-woningen) worden als subsidie verstrekt aan de Stichting Ondernemersfonds. Deze zorgt voor de verdeling van de gelden via zogenaamde trekkingsrechten over alle partijen.

Leges
Voor de Legesverordening moet het uitgangspunt van maximaal kostendekkende tarieven nauwlettend in de gaten worden gehouden. Overschrijding hiervan leidt tot onnodige risico’s voor de gemeente. Wel is kruissubsidiëring mogelijk waarbij een onderdekking op het ene product uit de legesverordening mag worden gecompenseerd met een surplus aan inkomsten op een ander product.

De transitie naar een nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2024 heeft geleid tot een volledig nieuwe Legesverordening, gebaseerd op de nieuwe modelverordening van de VNG.
In het afgelopen jaar zijn er diverse wijzigingen van de oorspronkelijke verordening geweest als gevolg van de ervaringen die in de eerste periode in de praktijk zijn opgedaan. Dat zal zeker minder worden.

Van rijkswege zijn maximumtarieven voor een aantal producten ingevoerd, zoals voor onder andere reisdocumenten en rijbewijzen. De gemeente Helmond hanteert deze maximumtarieven. De gemeente Helmond maakt gebruik van een geautomatiseerd systeem - Kostendekkendheid.nl - om de mate van kostendekkendheid van de leges in beeld te brengen. De uitkomsten hiervan zijn verwerkt in de onderstaande tabel.

(bedragen x € 1.000)

Legesverordening

Taakveld

Overhead

Totale lasten

Totale opbrengsten

Kosten-dekkend

€ 1.591

€ 595

€ 2.186

€ 2.020

92,41%

Kostendekking hoofdstuk 1

(o.a. reisdoc./rijbewijzen)

Kostendekking hoofdstuk 2

€ 1.986

€ 1.608

€ 3.594

€ 3.420

95,16%

(o.a. omgevingsvergunning)

Kostendekking hoofdstuk 3

€ 64

€ 48

€ 112

€ 51

45,54%

(o.a. horeca/evenementen)

Kostendekking totale tarieventabel

€ 3.641

€ 2.251

€ 5.892

€ 5.491

93,19%

Voor een verdere uitwerking verwijzen we naar de legesverordening 2025 met bijbehorende tarieventabel.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 16:03:25 met de export van 11/10/2025 15:32:33