De weerstandscapaciteit is gedefinieerd als alle middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om risico’s te dekken, zonder dat de begroting en het beleid hiervoor aangepast dienen te worden. De beschikbare weerstandscapaciteit kent zowel een incidentele als een structurele component.
(bedragen x € 1.000) | ||
Beschikbare weerstandscapaciteit | ||
|---|---|---|
Algemene reserve vrij aanwendbaar | 76.816 | |
Algemene reserve grondbedrijf | 45.983 | |
Post onvoorzien incidenteel | 250 | |
Incidentele weerstandscapaciteit | 123.049 | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 140 | |
Structurele weerstandscapaciteit | 140 | |
Totale weerstandscapaciteit | 123.189 | |
De incidentele weerstandscapaciteit is € 123 miljoen
De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit het vrij aanwendbaar deel van de algemene reserve, de algemene reserve grondbedrijf en het begrotingsbudget voor onvoorziene tegenvallers.
De structurele weerstandscapaciteit is € 0,14 miljoen
De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit de onbenutte belastingcapaciteit. De gemeente Helmond kan haar belastingen verhogen en haar heffingen kostendekkend maken om financiële tegenvallers op te vangen.
De omvang van de onbenutte belastingcapaciteit is de ruimte tussen de feitelijke opbrengst uit het totaal van de onroerende zaakbelasting, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing enerzijds en de opbrengst die de gemeente zou moeten realiseren als zij een beroep zou doen op een aanvullende bijdrage op grond van artikel 12 van de Financiële verhoudingswet (de zogenaamde artikel 12-norm) anderzijds. Volgens die norm moeten de afvalstoffenheffing en de rioolheffing 100% kostendekkend zijn.
In 2025 is de artikel12-norm voor de OZB-opbrengst 0,1595% van de WOZ-waarde. Het tarief voor woningen in 2025 is 0,1297% van de WOZ-waarde. De tarieven voor de niet-woningen zijn 0,2857% (eigendom) en 0,2281% (gebruikers) van de WOZ-waarde.
Uit de gehanteerde formule uit de meicirculaire 2024 (redelijk peil) volgt, dat de gemeente Helmond een gewogen gemiddelde OZB-tarief van 0,1590% kent en nog een ruimte van € 0,09 miljoen heeft voor het jaar 2025. De kostendekking van afvalstoffen- en rioolheffing in de gemeente Helmond is net als de totale berekening van de onbenutte belastingcapaciteit in de onderstaande tabel terug te vinden en laat een minimale ruimte voor verhoging zien.
(bedragen x € 1.000) | |||
Belastingcapaciteit | Huidige inkomsten | Maximale inkomsten* | Onbenutte capaciteit |
OZB | 30.590 | 30.680 | 90 |
Afvalstoffenheffing | 12.230 | 12.250 | 20 |
Rioolheffing | 8.300 | 8.330 | 30 |
Totaal | 51.120 | 51.260 | 140 |
* Dit is de opbrengst aan OZB-belastingen, wanneer de tarieven gelijk zouden zijn aan de artikel 12-norm (0,1729% van de WOZ- waarde). Voor Afvalstoffen- en Rioolheffing geldt, dat kostendekking wordt bepaald op begrotingsbasis. | |||
Gemeenten zijn in principe vrij om de hoogte van de OZB-tarieven te bepalen. Er is landelijk voor gekozen om voortaan de verschillen tussen gemeenten in beeld te brengen via een landelijke benchmark, uitgevoerd door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). De totale woonlasten voor Helmond (niveau 2024) liggen met 94,11% iets onder het landelijk gemiddelde op basis van de cijfers van het COELO (Bron: COELO Atlas van de lokale lasten 2024).
