De gemeente is aansprakelijk wanneer schade en/of letsel ontstaat door nalatigheid in het uitvoeren van haar beheertaken. Het is de zorgplicht van de gemeente om haar wegen op een verantwoorde wijze te beheren en te onderhouden. Dit betekent vanzelfsprekend dat de gemeente goed rentmeesterschap als taak heeft voor het omgaan met het kapitaalgoed wegen
Wat willen we bereiken en op welke manier
We zorgen ervoor dat de wegen in Helmond functioneel, veilig en comfortabel zijn voor alle gebruikers. Het gaat daarbij om het op orde hebben van de kwaliteit van de wegen, voetpaden, fietspaden, pleinen en overige verblijfsgebieden. De gemeente Helmond hanteert hiervoor onderhoudsniveau C zoals afgesproken met de gemeenteraad (zie assetsheet wegen 2021-2024).
Om dit te bereiken voeren wij onderhoud en vervangingsinvesteringen uit. Hiervoor worden alle verhardingen in Helmond elke twee jaar geïnspecteerd. De inspectieresultaten worden in de praktijk getoetst. Hieruit volgen de onderhouds- en investeringsprogramma's.
Met onderhoud wordt bedoeld het herstraten van bestratingsmateriaal, het repareren van asfalt of het vervangen van asfaltdeklagen van wegen. Met investeringen vanuit het wegbeheer worden reconstructies, herinrichtingen en volledige vervanging van verhardingen uitgevoerd.
Het onderhoud van de bestrating wordt door 3 aannemers uitgevoerd waarmee een meerjarig contract is afgesloten. Elke aannemer is verantwoordelijk voor een rayon. De gemeente Helmond hebben we hiervoor opgesplitst in 3 rayons. Voor het asfaltonderhoud worden bestekken opgesteld. De uitvoering van dit onderhoud vindt jaarlijks plaats. De investeringsprojecten vanuit het wegbeheer worden uitgevoerd via de "meerjarenplanning investeringen wegen 2024-2028".
Met deze wijze van wegbeheer hebben wij een actueel beeld van de verhardingskwaliteit en kan er tijdig worden geanticipeerd om kwaliteitsvermindering van het verhardingsareaal te beperken.
Investeringsprojecten worden integraal afgestemd met de vakdisciplines binnen het fysieke domein voor koppelkansen. Hier wordt ook gekeken naar de maatschappelijke opgaven zoals het inbedden van klimaat-adaptieve maatregelen of rolstoelvriendelijke inrichting.
Wat mag het kosten
Het wegonderhoud komt ten laste van de exploitatiebegroting. Hiervoor is een budget beschikbaar van afgerond € 1.700.000. Op basis van de meest actuele weginspectie (eind 2023) is geconstateerd dat in 2025 eenmalig extra geld nodig is voor het op peil houden van het onderhoudsniveau. Het betreft een bedrag van € 900.000.
Voor de investeringen vanuit het wegbeheer is jaarlijks een krediet beschikbaar. Deze kredieten worden per jaar gevoteerd via de begrotingsbehandeling waarbij ook al een voorlopige reservering van deze kredieten is gemaakt in een 3-jaren doorkijk. Deze staan in de begroting vermeld als "wegen regulier" onder kansrijke investeringen. Ondanks de forse prijsstijgingen kunnen de investeringsprojecten voorlopig nog worden opgevangen binnen de huidige beschikbare investeringskredieten welke niet zijn geïndexeerd t.o.v. 2021. Dit komt omdat vanwege personele ondercapaciteit niet het volledige investeringsvolume binnen de beoogde investeringsjaren kan worden omgezet. Dit betekent wel dat er sinds enkele jaren een steeds grotere achterstand in de uitvoering van het meerjareninvesteringsprogramma Wegen is opgebouwd. Op het moment dat het uitvoeringstempo omhoog gaat, kan niet meer worden volstaan met het huidige niveau van de investeringskredieten. Het is daarom op termijn onontkoombaar dat de investeringskredieten substantieel moeten worden opgehoogd.
